آرایشی

با موثرترین ترکیبات کرم دور چشم آشنا شویم

کرم های دور چشم

پیش از انتخاب یک کرم دور چشم مناسب باید بدانیم کرم‌ دور چشم چه کاری انجام می‌دهد و در رفع مشکلاتی مانند چین و چروک دور چشم، تیرگی دور چشم و پف دور چشم تا چه حد موثر است. انتظارات واقع‌بینانه و آگاهی از این که کدام ترکیبات فعال در رفع کدام مشکلات موثرند ما را به انتخاب یک دور چشم مناسب نزدیک می‌کند. همان‌طور که می‌دانیم آن‌چه کیفیت و اثر‌گذاری یک کرم دور چشم را تعیین می‌کند ترکیبات کرم دور چشم است. در این مقاله قصد داریم موثرترین ترکیبات کرم‌ دور چشم را معرفی کنیم تا بدانید برای پاسخ به نیازهای پوست دور چشم از کدام ترکیبات فعال استفاده کنید. تا انتهای این مقاله با اسکین مگ همراه باشید.

موثرترین ترکیبات کرم دور چشم

۱. رتینول

رتینول یکی از موثرترین ترکیبات موضعی درمان چین و چروک که دارای تاییدیه FDA بوده و مقالات و مطالعات معتبری اثر درمانی آن را ثابت کرده‌اند. رتینوئیدها در دهه 1970 به عنوان یک درمان آکنه استفاده می‌شد اما با مشاهده اثرات ضدچین و چروک و درمان لک مطالعات در این باره آغاز شد. با افزایش تولید کلاژن خطوط و چین و چروک‌های ریز (خطوط پنجه کلاغی دور چشم) را کاهش می‌دهند. این  سبب افزایش رگ‌های خونی پوست و از این طریق سبب بهبود رنگ پوست می‌شوند. افزایش گردش سلولی، کاهش لک و تیرگی پوست و نرمی و یکنواخت شدن بافت سطح پوست از دیگر فواید استفاده از رتینوئیدهاست.

می‌دانیم تمام رتینوئیدها برای این که روی پوست فعال شوند می‌بایست به ترتینوئین یا رتینوئیک‌اسید تبدیل شوند. رتینول ابتدا به رتین‌آلدئید و سپس به رتینوئیک‌اسید تبدیل می‌شود. به دلیل همین فرایند تبدیل رتینول در مقایسه با ترتینوئین کم‌تر موثر است و به همین دلیل کم‌تر سبب تحریک و قرمزی پوست می‌شود و با توجه به حساس و نازک‌تر بودن دور چشم رتینول بهترین انتخاب برای استفاده دور چشم است.

پس حدود ۳ تا ۶ ماه استفاده منظم از یک کرم دور چشم حاوی رتینول می‌توان اولین آثار بهبود در چین و چروک‌ها را مشاهده کرد و حداکثر نتیجه پس از ۶ تا ۱۲ ماه استفاده دیده می‌شود

۲. ویتامین سی

ویتامین سی یک آنتی‌اکسیدان قوی و موثر است که سبب افزایش تولید کلاژن و حفظ کلاژن پوست شده و دارای خاصیت روشن‌کنندگی و کاهش لک و تیرگی‌های پوست است.
این آنتی‌اکسیدان قوی سبب کاهش آسیب رادیکال‌های آزاد به پوست می‌شود و پوست دور چشم نیز از این قاعده مستثتی نیست.

استفاده از کرم دور چشم حاوی ویتامین سی سبب افزایش شفافیت و درخشندگی پوست دور چشم شده و حتی می‌تواند در درمان افتادگی و افزایش قوام پوست دور چشم موثر باشد.

۳. هیالورونیک‌اسید 

هیالورونیک اسید نیز یکی از اجزای فاکتورهای مرطوب کننده طبیعی پوست است. (Hyaluronic acid (HA یک هیدروکربن طبیعی است که به طور گسترده در ماتریکس خارجی سلول و بافت های بدن از جمله پوست، استخوان ها، چشم و غضروف وجود دارد. به دلیل ویژگی اتصال به آب و آب دوست بودن، هیالورونیک اسید، فضای بین فیبرهای متصل کننده کلاژن و الاستین را پر می کند. لایه درمیس پوست از ۷۰ درصد آب تشکیل شده و تقریبا ۵۰ درصد از هیالورونیک اسیدِ موجود در کل بدن را تشکیل می‌دهد. هیالورونیک اسید با افزایش سن کاهش یافته تا جایی که هیالورونیک اسید بدن یک بزرگسال ۱/۲۰ یک نوزاد است. به همین دلیل استفاده از کرم های موضعی برای جبران و دوباره پرکردن هیالورونیک اسید از دست رفته، از جمله راه های هیجان انگیز به نظر می رسد.

از جمله معایب هیالورونیک اسید وزن مولکولی بالای آن است که نفوذ آن را به پوست مشکل می کند. امروزه روش‌هایی برای کاهش اندازه مولکول ها و افزایش امکان نفوذ وجود دارد. هنگام انتخاب محصولات حاوی هیالورونیک اسید دقت کنید محصول انتخابی شما حاوی اندازه های مولکولی متفاوت یا اندازه های مولکولی کوچکتری از این ماده باشد تا امکان نفوذ آن به پوست بیشتر شود.

سدیم هیالورونیت نیز نمک سدیمی هیالورونیک‌اسید از جمله ترکیبات موثر کرم‌های دور چشم است. مولکول های سدم هیانورولیت نسبت به هیالورونیک اسید سایز کوچکتری دارند که نفوذ آن را به پوست آسان می‌کند و هم چنین گفته می‌شود سدیم هیالورونیت قادر است تا ۱۰۰۰ برابر وزن خود آب جذب کند و از جمله ترکیبات آبرسان موثر محسوب می‌شود.

۴. سرامید

سرامیدها فراوانترین بخش مایع بین سلولی لایه شاخی را تشکیل می‌دهند، تقریبا ۵۰٪ چربی لایه محافظ پوست از سرامیدها تشکیل شده است که نقش مهمی در حفظ رطوبت و سلامت پوست دارد.

سرامیدها به خصوص در تنظیم گردش سلولی پوست، ترمیم آسیب‌های پوستی و مهم‌تر از همه جلوگیری از خروج آب از اپیدرم ((transepidermal water loss (TEWL) از طریق ایجاد یک سد ضد آب نقش دارند.

سرامید به همراه کلسترول و اسیدهای چرب یک لایه ضد آب و غیرقابل نفوذ ایجاد می‌کند که علاوه بر جلوگیری از خروج آب، مانع از ورود میکروارگانیزم‌ها به پوست می‌شود.

شاید جالب باشد بدانید یکی از دلایلی که پوست نوزادان تا این حد نرم و لطیف به نظر می‌رسد وجود مقدار زیادی سرامید در لایه محافظ پوست آن‌هاست.

۵. کافئين / چای سبز

اگر تیرگی دور چشم یا پف دور چشم مشکل اصلی شماست کافئین یا چای سبز ترکیبی است که باید در کرم دور چشم شما وجود داشته باشد.

گشاد شدن عروق خونی دور چشم دلیل اصلی تیرگی دور چشم است،‌ کافئین یا چای سبز با منقبض کردن عروق به کاهش تیرگی دور چشم کمک کند. به دلیل همین خاصیت قابض کافئین این ترکیب در کاهش پف دور چشم نیز موثر است.

۶. پپتاید

پروتئین‌های اصلی پوست مانند کلاژن و الاستین از آمینواسیدهایی با نام پپتاید‌ها یا پپتیدها تشکیل شده است. اضافه کردن پپتایدها به پوست، این پیام را به پوست می‌دهد که کلاژن پوست تخریب شده و تولید کلاژن در پوست افزایش می‌یابد. کلاژن بیشتر یعنی پوستی محکم‌تر و صاف‌تر. بهبود عملکرد سد دفاعی پوست،‌ کاهش خطوط و چین و چروک پوست، افزایش الاستیسیته پوست و کاهش التهاب از دیگر فواید پپتایدها برای پوست است.

۷. کوآنزیم Q10

این ترکیب دارای خاصیت آنتی‌اکسیدانی است که می‌تواند آسیب‌های پوستی ناشی از اشعه آفتاب را کاهش دهد و علاوه بر پیشگیری از چین و چروک‌های پوستی،‌ ممکن است در درمان چروک‌ها نیز موثر باشد.

۸. نیاسین‌آمید

درباره فواید نیاسین‌آمید در مقاله  توضیح دادیم. استفاده از کرم دور چشم حاوی نیاسین‌آمید به دلیل خاصیت آنتی‌اکسیدانی قوی سبب کاهش قرمزی و التهاب پوست دور چشم شده و سبب افزایش کلاژن پوست دور چشم می‌شود. علاوه بر این نیاسین‌آمید توانایی پوست در حفظ رطوبت را افزایش داده و از خشکی پوست دور چشم پیشگیری می‌کند.

۹. ویتامین E

این ویتامین بخش عمده آنتی‌اکسیدان‌های محلول در چربی پوست ما را تشکیل می‌دهد. این آنتی‌اکسیدان قدرتمند از تخریب کلاژن به وسیله رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کند و از آن‌جا که محلول در چربی است، پوست به راحتی آن را جذب می‌کند.

مطالعات زیادی نشان می‌دهد ویتامین E دارای خاصیت محافظتی از نور است به خصوص در برابر اشعه UVB، یعنی استفاده موضعی از آن سبب پیشگیری از آفتاب‌سوختگی سلول‌های پوست شده و آسیب‌ اشعه UVB به پوست را کاهش می دهد و سرطان‌های ناشی از این اشعه پیشگیری می‌کند.

همچنین ویتامین ایی خاصیت آنتی‌اکسیدانی و اثر حفاظتی ویتامین سی را افزایش می‌دهد. اگرچه ویتامین C به تنهایی نیز تا حدی در محافظت از آسیب‌های اشعه UV موثر است اما بهترین عملکرد را در این زمینه همراه با ویتامین E دارد تا جایی که اثر محافظتی ویتامین سی را تا چهار برابر افزایش می‌دهد.

۱۰. آلفالیپوئیک‌اسید

آلفالیپوئیک‌اسید (Alpha-Lipoic Acid (ALA)) یک آنتی‌اکسیدان قدرتمند و بخشی از آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی بدن ماست. مطالعات نشان می‌دهد آلفالیپوئيک‌اسید یک انتخاب عالی برای استفاده موضعی است زیرا به سرعت در پوست نفوذ کرده و به DHLA (dihydrolipoic acid) تبدیل می‌شود که آنتی‌اکسیدان قوی‌تری است.

یک مطالعه 12 هفته‌ای دوسوکور با دارونما که در سال 2003 برای بررسی اثر کرم آلفالیپوئيک‌اسید 5٪ روی چین و چروک پوست ناشی از اشعه UV انجام شد نشان داد از لحاظ آماری این ترکیب می‌تواند علایم پیری پوست را به طور قابل توجهی کاهش دهد. البته احساس سوزش در پوست یک عارضه شایع این ترکیب است و در کرم‌های دور چشم از غلظت‌‌های پایین‌تر این ترکیب استفاده می‌شود.

۱۱ . آلفاهیدروکسی‌اسیدها 

آلفاهیدروکسی‌اسیدها مانند لاکتیک‌اسید، ماندلیک‌اسید و گلیکولیک‌اسید با افزایش گردش سلولی باعث کاهش لک و تحریک تولید کلاژن در پوست می‌شود. با توجه به نازک‌تر بودن پوست دور چشم از غلظت‌های پایین این ترکیبات در کرم‌های دور چشم استفاده می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *