مراقبت پوست

خواص جادویی آووکادو برای مراقبت از پوست

آواکادو

آووکادو درختی استوایی با که میوه آن سبز یا قرمز رنگ و با هسته‌ای بزرگ است. حتما تا کنون درباره خواص خوردن این میوه و استفاده از روغن آن شنیده‌اید. اما عصاره و روغن این میوه بسیار مفید برای مراقبت از پوست هم به شدت پرخاصیت است. به همین دلیل است که عصاره این میوه در تولید بسیاری از کرم‌ها، مرطوب کننده‌ها و ضد آفتاب‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با مطالعه این یادداشت با ما همراه باشید تا از برخی خواص شگفت‌انگیز این میوه آگاه شوید.

مغذی و مرطوب کننده

میوه و عصاره آووکادو سرشار از ویتامین E، پتاسیم، لسیتین و بسیاری دیگر از مواد مغذی است که به تغذیه پوست و رسیدن رطوبت به آن کمک می‌کند. خارجی‌ترین لایه پوست یا همان اپیدرم به راحتی این مواد مغذی را جذب کرده برای ساختن سلول‌های جدید پوستی مورد استفاده قرار می‌دهد.

تسکین دهنده التهاب ناشی از پسوریازیس و اگزما

ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌های موجود در روغن آووکادو، پوستی که به دلیل اگزما و یا پسوریازیس ملتهب، خشک و پوست پوست شده باشد را التیام می‌بخشد. افرادی که دچار عارضه‌ای پوستی هستند، بهتر است پیش از استفاده از روغن آووکادو یا محصولاتی که با استفاده از آن ساخته شده‌اند، مقدار کمی از آن را روی سطحی کوچک از پوست خود امتحان کرده و از عدم حساسیت به آن اطمینان حاصل کنند.

جلوگیری و درمان آکنه

روغن آووکادو وقتی در بازه‌های زمانی کوتاه روی پوست قرار گیرد و با آب گرم شسته شود، باعث مرطوب شدن پوست بدون برجای گذاشتن اثر چربی و در نتیجه کاهش ریسک بروز آکنه می‌شود. همچنین روغن آووکادو دارای خواص ضد التهابی است که به کاهش سرخی و التهاب ناشی از آکنه کمک شایانی می‌کند.

سرعت بخشی به درمان زخم

روغن آووکادو پروسه بهبود زخم را سرعت می‌بخشد. تحقیقی در سال 2013 و روی چند داوطلب انجام شد نشان داد که اسید اولئیک و اسیدهای چرب ضروری موجود در روغن آووکادو، روند تولید کلاژن که باعث ایجاد بافت جدید در پوست می‌شود را سرعت می‌بخشد. همچنین اسیدهای چرب موجود در آووکادو علاوه بر تسریع پروسه ساخت کلاژن، التهاب ناشی از بهبود پوست را نیز کاهش می‌دهد.

التیام آفتاب سوختگی

آنتی اکسیدان‌های موجود در روغن آووکادو به بهبود علائم آفتاب سوختگی کمک می‌کنند. طبق تحقیقات انجام شده در سال 2011 ویتامین E، بتاکاروتن، ویتامین D، پروتئین، لسیتین و اسیدهای چرب ضروری موجود در روغن آووکادو در بهبود و تسکین آفتاب سوختگی موثر هستند. همچنین بررسی‌های دیگر نشان می‌دهند که مصرف آووکادو باعث محافظت پوست از پرتو فرابنفش نور خورشید می‌شود.

کاهش آثار پیری پوست

نخستین آثار پیری معمولا روی پوست نمایان می‌شوند. برخی مطالعات نشان می‌دهند که مصرف چربی‌های مفید، مانند چربی‌های موجود در آووکادو، باعث می‌شوند که پوست بتواند خاصیت ارتجاعی خود را بازیابی کند. حفظ خاصیت ارتجاعی پوست پروسه ایجاد چروک و در نتیجه بروز علائم پیری بر آن را به تاخیر انداخته و روند آن را کند می‌کند.

موثر در حفظ سلامت ناخن

برخی افراد از روغن آووکادو برای از بین بردن خشکی و شکنندگی ناخن‌ها استفاده می‌کنند. این مسئله و تاثیر آن بر سلامت ناخن‌ها توسط محققین به اثبات رسیده است. رطوبت رسانی به ناخن و پوست اطراف آن باعث برطرف و یا کاهش خشکی و شکنندگی آن می‌شود.

موثر در حفظ سلامت پوست سر

عصاره آووکادو می‌تواند در درمان شوره، پوسته شدن و هر عارضه دیگری که ناشی از خشکی پوست سر باشد موثر واقع شده و روند درمان را سرعت بخشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *