مراقبت پوست

راه‌های جلوگیری و درمان خشکی و پوست پوست شدن دست

خشکی دست

داشتن دست‌هایی با پوست خشک مسئله‌ای شایع است. هر چند که اکثرا مسئله خطرناکی نیست، اما می‌تواند به شدت آزار دهنده و حتی مشمئز کننده باشد. یکی از دلایل اصلی پوست پوست شدن دست، شرایط جوی است. آب و هوا می‌تواند منجر به خشکی پوست دستان شود. شست‌وشوی مکرر دست، قرار گرفتن در معرض مواد شیمایی و برخی شرایط پزشکی هم می‌تواند باعث خشکی پوست دست شود.

پس همانطور که در بالا اشاره شد، عوامل متعددی برای خشک و پوست پوست شدن دست ممکن است وجود داشته باشند. به همین ترتیب، راه‌های مختلفی هم برای درمان و جلوگیری از این عارضه وجود دارد. در این مطلب راه‌های برطرف کردن خشکی دست و جلوگیری از آن را معرفی می‌کنیم.

دستان خود را مرطوب نگاه دارید

مشخصا یکی از دلایل اصلی پوست پوست شدن دست، خشکی پوست و طبیعتا اولین راه مقابله با آن مرطوب نگاه داشتن آن است. از کرم‌ها و لوسین‌های مرطوب کننده در طول روز و به تناوب استفاده کنید. این محصولات رطوبت را به پوست بازگردانده و به تقویت آن کمک می‌کنند.

از دستکش استفاده کنید

اگر به هر دلیلی به صورت مداوم با آب، مواد شوینده و یا موادی که در ترکیبات آن از مواد شیمیایی استفاده شده سر و کار دارید حتما از دستکش استفاده کنید. تماس مدام پوست با آب باعث می‌شود پوست چربی طبیعی خود را از دست داده و در نتیجه خشک شود. با استفاده از دستکش‌های با کیفیتی که منجر به حساسیت و یا بروز التهاب نشود، از خشکی پوست دست خود جلوگیری کنید.

استرس خود را کاهش دهید

شاید مسخره به نظر برسد، اما استرس و اضطراب حتی با ایجاد اگزمای پوستی هم ارتباط دارد. اگر دلایلی مثل استفاده مداوم از آب و مواد شوینده، شرایط جوی و دیگر دلایل رایج برای خشکی و پوست پوست شدن دستان خود پیدا نمی‌کنید، عمیق‌تر فکر کنید. شاید شما از جمله افرادی باشید که استرس و مشغله زیاد فکری باعث خشکی پوستتان شده است.

از دارو استفاده کنید

اگر خشکی، پوست پوست شدن و حتی اگزمای پوستی روی دست‌های خود مشاهده می‌کنید و راه‌های رایج برطرف نشده است، از این جهت که ممکن است مشکل پوستی وجود داشته باشد حتما به پزشک مراجعه کرد و درمان به وسیله دارو را جدی بگیرید. به یک متخصص مجرب پوست مراجعه کنید. ممکن است استروئیدهای پماد مانند یا حتی آنتی بیوتیک برای شما تجویز شود، اما نکته مهم ادامه درمان تا رسیدن به نتیجه مطلوب است.

درمان به وسیله پرتو ماورای بنفش را مد نظر قرار دهید

برخی موارد مبتلا به پسورازیس درمان به وسیله پرتو فرابنفش جواب داده است. اما این نکته مهم را مد نظر قرار دهید که پیش از استفاده از هر گونه درمان به وسیله پرتو فرابنفش حتما با پزشک متخصص پوست مشورت کنید. درمان بدون تجویز پزشک ممکن است اثرات وخیمی در پی داشته و شرایط پوستی شما را بدتر از گذشته کند.

رسیدگی به دست‌ها در شب را فراموش نکنید

یکی از بهترین شیوه‌های رسیدگی و مراقبت از دست‌ها، رسیدگی به آنها به وسیله لوسیون‌ها یا مرطوب کننده‌هایی بر پایه محصولات پترولیوم مانند وازلین در شب است. پیش از خواب دستان خود را حسابی به لوسیون مورد نظر یا وازلین آغشته کنید و آنها را با جوراب یا دستکشی نرم بپوشانید. پوشاندن و محبوس کردن آن موجب جذب بیشتر آن توسط پوست شده و صبح با دستانی به نرمی دستان یک نوزاد از خواب بیدار خواهید شد.

کرم‌های تجویزی را گوشه ذهن داشته باشید

پزشک متخصص پوست ممکن است در مورد افرادی که پوست دست بسیار خشک و زبری دارند لوسیون‌های مخصوصی که حاوی اسید لاکتیک و اوره هستند تجویز کند. مصرف این محصولات تجویز شده توسط پزشک را نادیده و تاثیر استفاده از آنها دست کم نگیرید. برخی از این تجویزها ممکن است محصول و داروی خاصی نباشند و متخصص پوست دستور ساخت آنرا به داروخانه بدهد. توصیه ما این است که این نسخه‌ها و درمان‌ها را نادیده نگیرید و با مشاوره پزشک متخصص خود آنها را تا انتها ادامه دهید.

از کرم‌های هیدروکورتیزون استفاده کنید

در برخی افراد، شدت خشکی پوست دست می‌تواند به عارضه‌ای وخیم‌تر به نام درماتیت منجر شود. عارضه‌ای که سبب ملتهب و سرخی پوست می‌شود. در چنین مواردی استفاده از کرم‌ها یا لوسیون‌های حاوی هیدروکورتیزون می‌تواند اثر بخش باشد. هیدروکورتیزون موجب تسکین التهاب پوستی می‌شود. اما پیش از مصرف این محصولات هم حتما با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

پانسمان مرطوب می‌تواند کمک کننده باشد

پوستی که به علت خشکی ترک خورده، پیش از بهبودی کامل نیازمند درمان است. پزشک شما با توجه به تشخیص خود ممکن است پانسمان مرطوب به شکل روتین را برای شما تجویز کند. زیرا همانطور که اشاره شد، پوستی که از شدت خشکی ترک خورده، پیش از اینکه نسبت به رفع خشکی آن اقدام شود، نیازمند درمان ترک است. پس فرامین پزشک متخصص خود را مو به مو و گام به گام انجام دهید تا با رفع ترک‌ها، در مرحله بعد اقدام به رفع خشکی پوست دست خود نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *