مراقبت مو

چگونه با مواد خانگی و طبیعی از موهای خود محافظت کنیم؟

مواد خانگی

برخورداری از موهایی زیبا، طبیعی و خوش حالت خواسته همه افراد است. برای خانم‌ها که اکثرا موهای بلندی دارند، محافظت از موها مهم‌تر و پرهزینه‌تر است. اما راه‌های ساده‌تر و کم هزینه‌تری هم برای محافظت از موها وجود دارد. مواد طبیعی بسیاری که تقریبا در تمام خانه‌ها یافت می‌شوند و یا تهیه آنها کار سختی نیست وجود دارند که با استفاده از آنها می‌توان به محافظت از موها پرداخت.

با مطالعه این مطلب با ما همراه باشید تا چند راه ساده و خانگی برای مراقبت از مو را مرور کنیم.

استفاده از تخم مرغ

تخم مرغ خام یک داروی طبیعی برای ترمیم موهای آسیب دیده محسوب می‌شود و برای موی خشک مثل یک حالت دهنده طبیعی عمل می‌کند. به دو روش می‌توانید از تخم مرغ برای موهای خود استفاده کنید:

  • دو زرده تخم مرغ را در ظرفی به خوبی مخلوط کنید و سپس به پوست سر خود بمالید. پس از چند دقیقه موهای خود را با آب ولرم و شامپو بشویید. از این روش یک بار در هفته استفاده کنید.
  • از زرده تخم مرغ می‌توانید به عنوان جزئی از یک شامپوی خانگی هم استفاده کنید؛ مقداری صابون مایع طبیعی را با کمی از عصاره و اسانس گیاهان و روغن زیتون طبیعی ترکیب کنید و سپس یک تخم مرغ زده شده را به آن اضافه کنید. پوست سر خود را با این ترکیب ماساژ و اجازه دهید پانزده دقیقه بماند و سپس با آب ولرم آب بکشید. استفاده روزانه از این شامپوی خانگی بلامانع است.

توجه داشته باشید که استفاده از روغن تخم مرغ راحت‌تر است و بوی کمتری دارد و جایگزین مناسبی برای تخم مرغ خام است.

موهای خود را با روغن نارگیل مرطوب کنید

نارگیل سرشار از اسید لاریک و اسید و استریک است. اسیدهایی که به چرب شدن طبیعی موها کمک می‌کنند. این روغن همچنین به عمق ساقه مو نفوذ و از آسیب رسیدن به آن جلوگیری کرده و باعث می‌شود موهای شما سالم و طبیعی به نظر برسند.

  • پوست سر خود را با روغن خالص و طبیعی نارگیل و با استفاده از سر انگشتان ماساژ دهید و اجازه دهید تا صبح روی سرتان بماند.
  • به منظور باقی ماندن روغن نارگیل روی پوست سر و موها سر خود را با دستمال یا حوله ببندید. صبح روز بعد موها و سر خود را با شامپو شسته و با آب ولرم آب بکشید.

برای شستن حالت دهنده‌ها و دیگر مواد آرایشی از خامه ترش یا ماست استفاده کنید

حالت دهنده‌ها درست مانند آلودگی هوا می‌توانند موهای شما را با لایه‌ای بپوشانند و از رسیدن رطوب به موها جلوگیری کرده و موها را کدر کنند. محصولات لبنی مانند خامه ترش و ماست طبیعی (بدون افزودنی‌ها و مواد شیمیایی) کمک می‌کنند تا این آسیب وارد شده به موها جبران شود. اسید لاکتیک موجود در لبنیات باعث از بین رفتن آلودگی و غبار شده و رطوبت را به مو باز می‌گردانند.

  • موهای خود را به نصف لیوان خامه ترش یا ماست طبیعی آغشته و به آرامی ماساژ دهد و اجازه دهید بیست دقیقه روی سرتان بماند.
  • ماست طبیعی یا خامه ترش را با آب گرم بشویید و سپس با آب ولرم آب بکشید.
  • طبق عادت همیشگی موهای خود را با شامپوی مناسب موهای خود بشویید.
  • هفته‌ای یک بار می‌توانید از این شیوه برای موهای خود استفاده کنید.

از آب جو برای شست‌وشو استفاده کنید

شاید کمی غیرعادی به نظر برسد، اما برای قوی و نرم کردن موها می‎‌توان از شیوه غوطه‌ور کردن آنها در آب جوی خالص استفاده کرد. آب جوی خالص و بدون الکل و مواد افزودنی برای نرم و قوی کردن موها بسیار مفید است.

  • آب جوی صاف و تصفیه شده را در ظرفی بریزید و به منظور تخلیه کربنات آن، اجازه دهید چند ساعتی ساکن بماند.
  • سپس یک قاشق چای خوری روغن سبک، مثل روغن آفتابگردان یا کانولا (خالص) و یک تخم مرغ خام را با نصف لیوان از آب جوی صاف شده ترکیب کنید. موهای خود را به موهای شسته و خشک شده بمالید و اجازه دهید پانزده دقیقه به همان حالت باقی بماند و سپس با آب سرد آبکشی کنید.
  • همچنین می‌توانید آب جوی تصفیه شده را در ظروف آب‌پاش ریخته و به موهای خود بپاشید. پس از تبخیر آب جو، پروتئین باقی مانده از گندم یا جو سبب تقویت موهای شما خواهد شد.
  • از هر دوی این روش‌ها می‌توانید هفته‌ای یک بار برای تقویت موهای خود استفاده کنید.

از آووکادو برای حالت دادن به موهای خود استفاده کنید

آووکادو یک حالت دهنده طبیعی مغذی است و چربی موجود در آن باعث افزایش رشد مو و قوی شدن آن می‌شود. همچنین روغن‌ها و پروتئین‌های موجود در آووکادو موها را نرم کرده و از به وجود آمدن حالت پروازش در آنها جلوگیری می‌کند.

  • نیمی از یک آووکادو را له کنید و روی موهای تمیز و شسته و خشک شده ماساژ دهید و پیش از آب کشی اجازه دهید پانزده دقیقه روی موهایتان باقی بماند.
  • به منظور افزایش خاصیت رطوبت بخشی آووکادو می‌توانید آووکادوی له شده را نصف قاشق چای خوری خامه ترش یا زرده تخم مرغ و یا مایونز مخلوط و سپس استفاده کنید.
  • هر دو هفته یک بار می‌توانید از این ترکیب استفاده کنید.

از آلوئه ورا برای مرطوب کردن موهای خود استفاده کنید

آلوئه ورا مرطوب کننده‌ای طبیعی برای پوست و مو محسوب می‌شود. از آلوئه ورا می‌توانید هم به شکل عصاره و هم به شکل ژله‌ای آن استفاده کنید.

  • مقدار لازم از عصاره آلوئه ورا را به پوست سر و و نوک موهای خود بمالید و پس از چند دقیقه با آب گرم بشویید.
  • همچنین می‌توانید مخلوطی از چهار قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا و دو قاشق غذاخوری روغن نارگیل و سه قاشق غذاخوری ماست طبیعی استفاده کنید. این مواد را به خوبی با یکدیگر مخلوط کرده و موهای خود را به خوبی به آن آغشته کنید. اجازه دهید ده دقیقه روی موهای شما بماند و سپس با آب ولرم آب بکشید.

از اثر شفابخش عسل استفاده کنید

آبی که از آن برای دوش گرفتن استفاده می‌کنید ناخالصی دارد؟ زمان زیادی را بدون کلاه یا روسری در فضای آزاد به سر می‌برید؟ هر روز موهای خود را با وسایل مختلف صاف می‌کنید؟ اگر هر یک از این کارهایی که موجب خشک شدن مو می‌شوند را انجام می‌دهید، از عسل برای رطوبت رسانی به موهایتان استفاده کنید.

  • موهای تمیز و خشک خود را به نصف لیوان عسل (طبیعی) آغشته کنید و اجازه دهید بیست دقیقه روی موهایتان بماند و سپس با آب گرم موهای خود را بشویید.
  • همچنین می‌تواند برای استفاده و پاک کردن راحت‌تر عسل، نصف قاشق غذاخوری روغن زیتون به آن اضافه کنید.
  • برای ترمیم موهایی که به واسطه تابش آفتاب آسیب دیده‌اند، عسل را با نصف قاشق غذاخوری موادی غنی از پروتئین مثل آووکادو یا زرده تخم مرغ مخلوط کنید. این کار باعث باز پس گیری کراتین از دست رفته مو می‌شود که به وسیله پرتو ماورای بنفش خورشید آسیب دیده بودند.
  • از این ترکیبات یک بار در ماه استفاده کنید.

رطوبت رسانی به پوست سر و موهای خشک با معجون روغن زیتون و لیمو

اگر در پوست سر خود خارش و التهاب احساس می‌کنید و فکر می‌کنید که پوست سرتان خشک است یا از شوره سر رنج می‌برید، از ترکیب روغن زیتون و لیمو استفاده کنید. خاصیت اسیدی عصاره لیمو باعث می‌شود پوست سر شما از هرگونه پوسته‌ای خلاص شود. سپس روغن زیتون آنرا مرطوب کرده و باعث می‌شود پوست جدید به سرعت روی سر شما رشد کند.

  • دو قاشق غذاخوری آب لیموی تازه را با دو قاشق غذاخوری روغن زیتون و دو قاشق غذاخوری آب مخلوط کنید و آن را روی پوست سرتان ماساژ دهید.
  • اجازه دهید محلول بیست دقیقه روی سرتان بماند و سپس سرتان را آب بکشید و پس از آن با شامپو بشویید.
  • این کار را می‌توانید هفته‌ای یک بار انجام دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *